اگر به تحصیل در روسیه علاقه‌مند باشید و بخواهید تحصیلات تکمیلی را در این کشور بگذرانید، احتمالا با اصطلاحاتی مانند دیپلم آبی روسیه ، دیپلم قرمز، دیپلم دوگانه و مواردی از این قبیل مواجه شده‌اید. در این راهنما قصد داریم تا بگوییم دیپلم آبی چیست و چه کاربردی دارد.

دیپلم آبی روسیه- دیپلم قرمز روسیه- تحصیل در کشور روسیه

دیپلم آبی چیست؟

دانشجویان کشور روسیه، باید برای ورود به دانشگاه‌های معتبر این کشور، پس از سپری کردن دوره پادفک، مدارک تحصیلی پیشین خود را در وزارت علوم این کشور ارزش‌گذاری نمایند. این مدرک صادر شده از سوی وزارت علوم روسیه به دیپلم آبی روسیه یا ناسترفیکاتسیا شناخته می‌شود. همانطور که از نام این مدرک پیداست، رنگ آن به رنگ آبی می‌باشد.

برای دریافت دیپلم آبی روسیه کافی است که مدرک دیپلم دبیرستان و مدارک پیش دانشگاهی خود را با ترجمه‌ی رسمی آن به وزارت علوم این کشور ارسال نمایید و منتظر بمانید که پس از بررسی این اسناد توسط این وزارت، یک مدرک معادل سازی شده با دیپلم دبیرستان روسیه برای شما صادر شود. شما با در دست داشتن این مدرک می‌توانید در دانشگاه‌های معتبر ثبت نام کنید.

موسسه حقوقی ستاره داوود در کوتاهترین زمان و با نازل ترین قیمت دیپلم آبی ، همواره آماده است تا این مدرک را بدون نیاز به اصل مدارک شما و به صورت کاملا قانونی تهیه کند. مترجم فارسی رسمی این موسسه در سنت پترزبورگ، ترجمه مدارک شما را با کمترین قیمت انجام می‌دهد. ستاره داوود تنها شرکت حقوقی، قانونی و ثبت شده ایرانی در این زمینه است که در سنت پترزبورگ فعالیت می‌کند. 

مدارک مورد نیاز دیپلم آبی

مدارک مورد نیاز برای کسب دیپلم آبی

جهت سفارش دیپلم آبی به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • کپی و اسکن رنگی پاسپورت
  • ترجمه رسمی پاسپورت
  • کپی و اسکن مدرک دیپلم و ریز نمرات آن
  • کپی و اسکن مدرک پیش‌دانشگاهی و ریز نمرات آن
  • پر کردن فرم درخواست دیپلم

مدارک بالا را می‌توان به دو صورت مختلف به وزارت علوم کشور روسیه ارسال کرد:

  • روش اول

در روش اول فرد متقاضی می‌تواند با مراجعه به اداره مزبور در شهر مسکو و با پرداخت فیش بانکی هزینه صدور مدرک، درخواست خود را برای دریافت این دیپلم ثبت نماید.

  • روش دوم

همچنین فرد متقاضی می‌تواند تمام مراحل سفارش دیپلم آبی را به موسسات حقوقی و قانونی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، بسپارد. در شهر سنت پترزبورگ ثبت نام و صدور این مدرک توسط دانشگاه اقتصاد این شهر و موسسه حقوقی ستاره داوود، کمپانی معتبر صادرکننده دیپلم آبی، صورت می‌پذیرد. برای دریافت دیپلم آبی می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

لازم به ذکر است که صدور دیپلم آبی روسیه 30 تا 40 روز زمان لازم دارد.

دیپلم قرمز چیست؟

کسب دیپلم قرمز- پیش نیاز دانشگاه های روسیه دیپلم آبی

در روسیه تمامی مدارکی که در مقاطع مختلف به دانشجو داده می‌شود، دیپلم نام دارد. همچنین تمامی مدارک اعطایی با رنگ آبی برای افراد صادر می‌گردد که به آن دیپلم آبی می‌گویند. اما این مدرک برای برخی افراد به رنگ قرمز نیز صادر می‌گردد. در حالی که بسیاری از افراد دارای مدرک آبی هستند، افرادی نیز مدرک قرمز دریافت می‌کنند. در واقع به افرادی که نمرات عالی کسب کرده باشند، دیپلم با رنگ قرمز داده می‌شود. اما نمرات عالی دقیقا چند است؟

نمرات تحصیلی در کشور روسیه از 0 تا 5 تقسیم بندی می‌شوند. نمرات 1 و 2 مردود، نمره 3 متوسط، نمره 4 خوب و نمره 5 عالی خواهد بود. اگر فردی بتواند 80 درصد از نمرات خود را 5 کسب کند و مابقی آن 4 باشد، صلاحیت دریافت دیپلم سرخ را خواهد داشت. بدیهی در صورتی که تنها یکی از نمرات شما 3 یا کمتر باشد، نمی‌توانید این دیپلم را دریافت کنید.

طبق مقررات جدید کشور روسیه، اگر یک فرد خارجی بتواند از دانشگاه‌های روسیه کراسنی، دیپلم قرمز کسب کند، یا به عبارت بهتر با نمرات عالی دانشگاه را به اتمام برساند، می‌تواند اقامت روسیه را اخذ کند.

دیپلم دوگانه چیست؟

حدود 30 دانشگاه روسیه در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. همه‌ی این دانشگاه‌ها با دانشگاه‌های معتبر سراسر دنیا مانند آمریکا، کانادا، استرالیا و اروپا قرارداد کاری و تبادل دانشجو دارند. بنابراین این امکان برای دانشجویان فراهم است که بخشی از تحصیل خود را به دانشگاه دوم رفته و در آن جا سپری کنند. در این صورت پس از پایان طول تحصیل به دانشجو مدرک هر دو دانشگاه اعطا می‌شود.

به طور مثال فرض کنید که در دانشگاه ایتمو روسیه و در رشته‌ی ابر رایانه مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده باشید. شما می‌توانید یک سال را در دانشگاه اصلی و سال دوم را در کشوری دیگر مانند هلند و در یکی از دانشگاه‌های طرف قرارداد سپری کنید. پس از اتمام این دوره دو ساله، مدرک فوق لیسانس شما هم برای دانشگاه ایتمو و هم برای دانشگاه هلند صادر خواهد شد.

البته تحصیل در دوره دیپلم دوگانه، در اکثر اوقات به زبان انگلیسی صورت می‌پذیرد. همچنین این مدرک معمولا در مقطع کارشناسی ارشد رایج است.

قوانین تحصیل و دریافت دیپلم آبی روسیه

قوانین تحصیل در روسیه- دریافت مدرک دیپلم در روسیه

کشور روسیه از سیستم فدراسیون برخوردار می‌باشد. به عبارت دیگر هر ایالتی قوانین خاص خود را دارد، اما در مجموع همه‌ی قوانین هر ایالتی از دولت مرکزی تبعیت می‌کند و هر ایالتی موظف به پرداخت مالیات است. به همین دلیل نیز تحصیل در شهرهای مختلف این کشور مانند مسکو و سن پترزبورگ اندکی متفاوت است. در ادامه با برخی از قوانین کلی در دانشگاه‌های این کشور آشنا خواهیم شد:

بعد از ارسال دعوتنامه به دانشجو، وی باید شخصا به این کشور وارد شود و در اولین فرصت خود را به دانشگاه مدنظر معرفی نماید. پس از آن با پر کردن فرم‌های ثبت نام و پرداخت هزینه‌های تحصیل، برای دانشجو ویزای چند بار تردد صادر شده و دانشجو می‌تواند با خیال راحت از خدمات آموزشی استفاده کند. معمولا پروسه ثبت نام در دانشگاه‌های روسیه برای افراد خارجی زمانبر نخواهد بود.

طبیعتا اخذ دیپلم آبی روسیه نیازمند تسلط به زبان است. به عبارت دیگر پیش نیاز دانشگاه های روسیه دیپلم آبی برخورداری از مدرک زبان است. دوره‌های آموزش زبان در تمام طول سال دایر می‌باشد. اما کلاس‌های رسمی این کشور از تاریخ 1 سپتامبر که با نام روز علم شناخته می‌شود، آغاز می‌گردد.

به یاد داشته باشید برای ورود به دانشگاه، دانشجو حتما باید مدرک B1 داشته باشد که عموما یک دانشجوی موفق می‌تواند آن را در بازه زمانی 7 تا 9 ماه اخذ کند. همچنین برای دریافت این مدرک می‌توان از دوره‌های آماده سازی یا همان پادفک نیز بهره برد. این دوره ‌ها 9 ماه طول می‌کشد و تا 2 ماه پیش از شروع کلاس‌های رسمی به پایان خواهد رسید. امکان یادگیری زبان در دانشگاه‌ها نیز وجود دارد، اما با توجه به مشکل زمانی آموزش‌ها در دانشگاه‌ها که در ماه سپتامبر آغاز می‌شود، بسیاری از دانشجویان از کالج‌ها برای دریافت مدرک زبان استفاده می‌کنند.

پس از وارد شدن به دانشگاه، دروس در یک فرم به صورت جداگانه به دانشجو داده می‌شود. همچنین یک کتابچه برای ثبت نمرات در امتحانات پایانی به دانشجو داده می‌شود تا در هر درسی استاد مربوطه نمره وی را بدهد. پس از اتمام ترم نیز دانشجو موظف است که کتابچه را به دانشکده برده و با مهر کردن آن ترم را به پایان برساند.

اگر قصد سفارش دیپلم آبی را دارید، باید بدانید که دروس دانشگاه‌های روسیه از پیش تعیین شده بوده و واحدی نمی‌باشند و تایم دقیق برگزاری کلاس‌ها در تخته وایت برد دانشگاه نمایش داده خواهد شد. همچنین تدریس در این کشور به دو صورت لکچر و سمینار برگزار می‌گردد. در ابتدا درس ارائه شده و سپس به مدت 2 تا 3 هفته سمینار شکل خواهد گرفت تا دانشجوها به بیان نظرات خود بپردازند.

جهت دریافت دیپلم آبی روسیه باید در هر ترم امتحان شفاهی دروس را با موفقیت سپری کنید. روند امتحانات به این صورت است که 2 تا 3 ماه پیش از برگزاری امتحان سوالات امتحانی از از بین 20 تا 100 سوال متغیر است، به دانشجویان داده می‌شود. در ادامه در روز امتحان دانشجو باید یکی از ده برگه‌ی نزد استاد را بردارد.

این برگه‌ها که بلیت نام دارد، هر یک شامل 2 یا 3 سوال است که دانشجو باید به سوالات بلیت انتخابی خود ظرف یک ساعت پاسخ دهد. در انتها دانشجو باید همراه آماده کردن پاسخ مناسب هر سوال، نزد استاد رفته و جواب هر سوال را بدهد. استاد با توجه به پرسش دانشجو یک نمره از 0 تا 5 به محصل خواهد داد که نمرات پایین تر از دو به معنای عدم قبولی در درس مورد نظر خواهد بود. این نمره در دفترچه دانشجو ثبت خواهد شد. همچنین اگر دانشجو موفق به پاس کردن درس نشده باشد، یک فرصت دیگر به وی داده خواهد شد تا در 2 هفته دیگر امتحان مجددی دهد.

همچنین در صورت عدم موفقیت در مرحله دوم، کمیسیونی با حضور 2 استاد و یک نفر سوم تشکیل شده و در صورت عدم موفقیت دانشجو در این مرحله، امکان اخذ دیپلم آبی روسیه برای دانشجو از بین رفته و باید ظرف دو هفته کشور را ترک کند.

از سوی دیگر نمره‌ی برخی از درس‌ها در کتابچه محصلین ثبت نمی‌شود که به این نمرات زاچت گویند. همچنین اگر بیش از چهار‌پنجم نمرات دانشجویی 5 باشد، به او دیپلم قرمز تعلق می‌گیرد. این دیپلم در تمامی کشورها از اهمیت خاصی برخوردار است. یادآور شویم که تمامی مدارک تحصیلی در روسیه دیپلم نام دارد.

برای اطلاع بیشتر از دوره‌های پادفک روسیه می‌توانید از مقاله ما در این زمینه نیز استفاده کنید.

سطوح آموزشی در کشور روسیه

مقاطع تحصیلی کشور روسیه- دریافت مدرک دیپلم روسیه- تفاوت دیپلم قرمز و آبی

حال که متوجه شدید دیپلم آبی چیست و چگونه می‌توان دیپلم قرمز را اخذ کرد، در ادامه بهتر است که با مقاطع تحصیلی روسیه آشنا شوید:

  1. دوره 4 ساله کارشناسی
  2. دوره متخصص (همان دوره کارشناسی برای برخی از رشته ها می‌باشد که 5 سال به طول می‌انجامد. پس از طی این دوره دانشجو می‌تواند مستقیما وارد دوره دکتری شود.)
  3. دوره 2 ساله فوق لیسانس
  4. دوره 4 ساله آسپیرانت یا PHD
  5. دوره فوق دکتری

دوره‌های پزشکی در روسیه 5 ساله خواهد بود.

دریافت بورسیه تحصیلی روسیه برای دانشجویان نیز میسر است. به طور معمول دانشجو باید دوره لیسانس یا فوق لیسانس را در این کشور سپری کند و در ماه می در سایت وزارت علوم برای دریافت بورسیه ثبت نام نماید. توجه کنید که در صورتی که نمرات خوبی در دوره‌ی قبلی کسب کرده باشید، معمولا با درخواست شما برای دریافت بورسیه تحصیلی در این کشور موافقت می‌گردد.

موسسه ستاره داوود، کمپانی معتبر صادرکننده دیپلم آبی ، برخلاف بسیاری از موسسات دیگر وعده‌های تهی به دانشجویان نخواهد داد و همواره صداقت را سرلوحه کار خود قرار داده است. این موسسه تمام تلاش خود را برای دریافت بورسیه دانشجویان انجام خواهد داد.

درباره نویسنده

مدیریت

موسس

با توجه به گسترش کلاهبرداری های بعضا شخصی و با نام هایی تحت عنوان شرکت و موسسه های اعزام دانشجو، لازم است با دقت نسبت به انتخاب کسانی که می خواهید آینده خود را به آنها بسپارید اقدام کنید. مدیریت مجموعه روس تحصیل

مشاهده تمام مقالات